"Egy HÁZ gyermekeknek, fiataloknak, családoknak." - 720 nap közösség, élmény, tanulás
TÁMOP 3.2.3-08/2
Pályázat címe: A közművelődés a nem formális és informális tanulás
szolgálatában
Pályázat kiírója: Társadalmi megújulás Operatív program
Pályázatban résztvehettek: közművelődési intézmények, vagy fenntartóik, stb.
A konstrukció célja: A közoktatási rendszer hatékonyságának a közművelődés
eszközeivel való javítása
A pályázat a következő témákat támogatta:
A - kulturális szakemberek át-és továbbképzése
B - oktatást elősegítő iskolán kívüli programok
C - digitális és nyelvi kompetenciák fejlesztése
D - A társadalmi tanulási folyamat elősegítése, állampolgári
részvétel fejlesztése, jogérvényesítő képesség fejl.
E - Megtartó képességet segítő közösségi programok, helyi
értékek alkalmazását elősegítő programok
Forrás: Európai Szociális Alap és a Nagyar Köztársaság Költségvetése
Társfinanszírozásban
Támogatás mértéke: 100%
Támogatás összege: legalább 10 millió, de legfeljebb 100 millió
Elnyert összeg: 19. 289.230,-Ft
Támogatási időszak: 2009. aug.1-2011. május 30.
Pályázók száma összesen :86 volt
GYMS megyéből egyedül a Gyermekek Háza nyert.
A projekt célja Győr város és a városkörnyék gyermek, ifjúsági és felnőtt lakosságának minél nagyobb arányú bevonása az intézményünk által nyújtott új tanulási formákba, programokba, új közösségek létrehozása, élmények nyújtása, látogatottság növelése 2000 fővel, a település népességmegtartó képességének emelése, hátrányos helyzetű csoportok részére esélyegyenlőségüket biztosító kompetenciafejlesztő alkalmak szervezése.
A fejlesztés keretében megvalósuló alkalmak száma 788
B komponens: új tanulási formák, közösségi élményszerzés, oktatást kiegészítő közművelődési programok, képesség- és kompetenciafejlesztés.
D komponens: fogyatékossággal élők, romák és hátrányos helyzetűek számára szervezett programjainkkal segítséget nyújtunk társadalmi integrációjukhoz, a demokratikus alapkészségek fejlesztéséhez, a családi életre való felkészüléshez.
E komponens: hátrányos helyzetűek számára helyi identitást erősítő, illetve életvezetési programokat szervezünk.
Célcsoportok:
B komponens : Inaktív nappali tagozatos tanulóknak, ifjúsági korosztálynak 5-18 éves korig.
D komponens: Megváltozott munkaképességű és fogyatékkal élő emberek, az egyszülős családokban vagy nagycsaládban élők, roma gyermekek, intézetben valamint nevelőszülőknél élő gyermekek GYED-en ,GYET-en vagy GYES-en lévők.
E komponens: GYED-en ,GYET-en vagy GYES-en lévők, hátrányos helyzetben lévő gyermekek, fogyatékkal élő gyermekek, nagycsaládból érkező és intézetben nevelkedő gyermekek részére.
Bevonni kívánt összesen 2273 fő
A projekt megvalósítását a szakkörök, az általános célú képzés, a gyakorlati foglalkozás, az informális tanulás, az iskolarendszeren kívüli képzés, a kreatív iparon alapuló tevékenység, valamint a nem formális tanulás eszközeivel a kompetenciafejlesztő, tehetséggondozó és közművelődési programok megvalósításával juttatjuk el a célcsoportokhoz. A célcsoportokat igény és szükségletfelméréssel, megvalósítandó programokra vonatkozó kérdőívek kitöltetésével, valamint a személyes interjúk elkészítésével határoztuk meg.
Általános jellemzés: hátrányos helyzetben lévők számára különböző okokból nehezen elérhető lehet minden olyan tanulási forma, ami segít a társadalomba való beilleszkedési formák elsajátításában, a munkaképesség megtartásában. Életükben nagy szerepet játszik az esélyegyenlőtlenség, a változásokhoz való alkalmazkodó készség nehézségei, a kirekesztettség, a nem megfelelő családmodell megjelenése, a társadalmi tolerancia ellentmondásai, a nem megfelelő anyagi körülmények, az életvezetési program hiánya, valamint a mindennapi életben való eligazodás nehézségei.
A célcsoport képviselői az igényfelmérés kezdetétől részt vesznek a projekt megvalósításában, folyamatos visszacsatolással tartjuk ellenőrzés alatt a programok sikerességét. Az igényfelméréshez a partnerek bevonása egyéni és intézményi szinten is megvalósult.
B komponens részletes:
Színház a nevelésben - TIE foglalkozások 10-18 éveseknek, mely egy közösségépítési forma, a színházi élményt kapcsolja össze az aktív részvétellel.
Zugoly kézműves műhely - játékok hulladékból, az önálló tárgyalkotás, a hagyományos kézműves munka megtanulása 5-18 éveseknek.
Filmes és látványtervező kurzus – 16-20 éveseknek, a színházi, kísérleti látványszínházi és animációs film kedvelőinek szánjuk, célja a vizuális kommunikáció fejlesztése.
"Varázslatos papírvilág" - a papír felhasználási lehetőségeit próbálhatják ki a 8-12 éves korú gyerekek.
Vasútmodellező szakkör - 10-16 éves korosztály számára.
Portrészakkör - 6-18 évesek számára - művészeti technikák tanulása.
"Gazdálkodj okosan" (2X5 alkalom) - gazdasági, pénzügyi alapismeretek középiskolásoknak.
Vizuális kommunikáció (20 alkalom) - vizuális kultúra fejlesztő foglalkozások, szakmai felvételi előkészítő program középiskolásoknak.
Drámapedagógia és színészmesterség (36 alkalom) - dráma érettségire való felkészítés.
Élménypedagógiai játszóházak (3x5 alkalom) - közvetlen tapasztoláson, aktív részvételen alapuló tematikus képességfejlesztő foglalkozások óvodásoktól középiskolásokig.
Művészetek kertje - művészeti tábor két alkalommal színjátszóknak, diákújságíróknak, fotósoknak.
A D komponens részletes:
"HÍD "program - fogyatékossággal élők számára (3 alkalommal) komplex tematikus napok, társadalmi befogadás, részvétel erősítése.
"Családban marad!" - komplex programok nagycsaládoknak (3 alkalommal) - konfliktuskezelés, családi érdekvédelem, közösségi élmények, tanácsadás.
"Tanuljuk, játsszuk, éljük..." - (2 x 1 napos program) demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés játékos eszközökkel, roma gyerekek számára.
"Otthonban -otthontalanul"- komplex kompetenciafejlesztő napok gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyerekeknek 7-20 éves korig.
"Napraforgó" - 15 kiscsoportos foglalkozás hátrányos helyzetű szülők részére. Közös tanulás az élménypedagógia és az anyanyelvi kommunikáció segítségével.
E komponens részletes::
"Gólya viszi"(18 alkalom) - szülő program születés előtt és után -, életvezetési program GYED-en, GYES-en lévő szülők számára.
"Nézz körül!" (5 alkalom)- játékos, helyi identitást erősítő városismereti programsorozat hátrányos helyzetben élő általános iskolás gyerekeknek.
"Bütykölő" - (10 alkalom) helyi kézműves hagyományok bemutatása értelmi fogyatékossággal élő gyerekek számára.
"Egyre önállóbban" (10 alkalom)...Komplex életvezetési program fogyatékossággal élő gyerekeknek. Kommunikáció, pénzügyi ismeretek, egészséges életmód.
"Tekerjünk" - kerékpáros és kézműves tábor - nagycsaládból érkező gyerekeknek.
"Családi kör" (5 alkalom) - családi életre felkészítő tréning gyermekvédelmi intézményben élő gyerekeknek.
Együttműködő intézmények:
EESZI-Fogyatékkal Élők Átmeneti és Napoközi Otthona
Tulipános Általános Iskola
Radó Tibor Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Gyárvárosi Általános Iskola
GY-M-S Megye Önkormányzatának Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat
Öveges József Általános Iskola Pér